10 kroků, aby jste byli úspěšní …při prodeji nemovitosti …
aneb krátký průřez procesem prodeje pro úspěšné …detailně se budeme jednotlivými kroky zabývat v mém připravovaném seriálu o nemovitostech Úspěch při prodeji aneb 10 prodejních kroků majitele nemovitosti
1/Odborná konzultace a stanovení reálné ceny nemovitosti…
…základem úspěšného prodeje, mimo lokalitu s kterou již nic neuděláme, je stanovení správné tržní ceny, která by měla vzejít z konzultace prodávajícího a realitního odborníka. Člověk, který prodal větší množství srovnatelných nemovitostí v podobných lokalitách je tou správnou cestou. Navíc Vám pomůže objasnit nákladové položky realitního obchodu – daně, provize atd., tak, aby jste hned od počátku měli všechny parametry nastaveny komplexně a správně.
Pozn. Dotaz na kupujícího na prohlídce, zda by nezaplatil daň nebo část provize, většinou nevede k uzavření obchodu. Souhlasíte ?
2/Příprava nemovitosti – Home staging…
…nezdá se to, ale právě tento bod považuji za jeden z nejdůležitějších, ne li vůbec nejzásadnější. Odborně se proces přípravy nemovitosti – domova na prodej jmenuje Home staging a zajišťuje prodávajícím dle odborných odhadů až o 60 -70% větší pravděpodobnost vyhledání kupce na nemovitost a také rychlejší realizaci prodeje Vaší nemovitosti. A to vy určitě chcete, že ?
Pozn. O Home stagingu budeme mluvit samostatně v dalším článku, kde probereme jaké parametry by měla nemovitost splňovat na prohlídku, jaké věci v nemovitosti mají být a které naopak v žádném případě, jaké úpravy provést před nabídkou a focením atd….
3/Fotky, video, reklamní text…
…fotky a video hodně souvisí s předcházejícím bodem a jejich kvalita rozhoduje o tom, zda Vaši nemovitost odlišíte od ostatních v nabídce a bude na různých serverech působit „jako pěst na oko“ (v dobrém samozřejmě), nebo zapadne mezi ostatní nabídky a bude se čekat na náhodu, zda někoho zaujme nebo taky ne. To samé platí o prodejním textu k nemovitosti, kde by měla být podrobně popsána nemovitost, provozní náklady, okolí domu, občanská vybavenost a další tak, aby Váš zájemce řekl, že to bylo vyčerpávající. Váš makléř by měl této činnosti věnovat opravdu dostatek času a ne to mít lidově řečeno rychle za sebou. Nabízíte přece svůj majetek - hodnotu, které si ceníte a vážíte, strávili jste zde s rodinou část života a jistě si také přejete ho prodat za odpovídající cenu. Tak tomu něco obětujte!
Pozn. Jídlo na lince, trenýrky na šňůře v koupelně, podprsenka na balkoně…k tomu opravdu nepatří
4/Prezentace, servery, plachty… …předpokládám, že každý majitel nemovitosti – prodávající chce, aby byla jeho nemovitost vidět, aby se o ni potenciální kupci zajímali a mluvili o ní. Tak dnešních možností využijte na plno a zeptejte se na začátku svého makléře, kde bude Vaši nemovitost nabízet a připravte si takový menší marketingový plán prezentačních aktivit. Mimo dnes již nejznámější realitní servery – Sreality, Idnes…, je potřeba využít další marketingové kanály jako jsou prezentační exposé, vydávání vlastního časopisu nebo letáku v lokalitě, kde se nemovitost nachází. Velmi důležitou částí prezentace se dnes stává reklamní banner – plachta na nemovitosti. Někdo mi možná namítne, že nechce mít na okně žádnou plachtu, ale je potřeba si uvědomit, že sousedé, kolemjdoucí, projíždějící auta, autobusy mají tento poutač na očích 24 hodin denně a 7 dní v týdnu. Navíc může mít po domluvě s makléřem různé podoby a může posloužit i tak svému účelu.
Pozn. V dnešní době většinou sousedé ví o prodeji skoro dříve než majitel a Vy chcete přece prodat a ne být s prodejem v utajení. Na Agenta 007 si raději zajděte do kina.
5/Sociální sítě…
…současný fenomén a velký pomocník pro moderní prodejní techniky 21.století. Prodávající hledá kupce a kupci jsou tam, kde se soustředí lidé a ti se, ať chceme nebo nechceme, soustředí právě na sociálních sítích jako jsou Facebook, YouTube, Twitter, Google+, Instagram a další. Zde si vzájemně tyto příspěvky a nabídky sdílí a Vaše nabídka se dostává takto i k lidem,o kterých vůbec nevíte. Další formou jsou i placené reklamy na sociálních sítích a internetu, které dle zacílení oslovují tisíce lidí z Vašeho regionu.
Pozn. Nemyslíte si, že by tam někde mohl být právě ten Váš zájemce? Těžko říct, ale pravděpodobnost, že se v kombinaci těchto několika prezentačních kanálů najde se určitě výrazně zvyšuje.
6/Příprava prohlídek… …a jde do tuhého! Nastává prohlídka nemovitosti a osobní kontakt se zájemci o Vaši nemovitost. To znamená, že prezentace zabrala a je potřeba fotky, video a reklamní text přenést do reálné situace. Pokud jste si vybrali dobrého makléře, tak popis nemovitosti a prohlídku zvládne jako profesionál ke spokojenosti Vás i Vašich zájemců. Co je ale neméně důležité je Vaše příprava nemovitosti na návštěvu. Udělejte maximum pro to, aby se zájemci cítili v nemovitosti dobře a chtěli zde strávit co nejvíc času tak, aby zde nasáli atmosféru a měli čas si představit, že zde budou jednoho dne žít. Podrobněji si rozebereme prohlídku v našem seriálu.
Pozn. Makléř Vás o prohlídce informuje s dostatečným předstihem, aby jste mohli přípravu zajistit. Jeho úkolem je také nemovitost nabízet klientům tak, aby se nekonaly zbytečné prohlídky „jen na podívání“.
7/Zajištění financování…
…pokud Váš klient projeví zájem ještě nejásejte a nezačínejte se balit . Jste sice na dobré cestě, ale ještě před námi stojí velký krok a tím je financování koupě. Někdy jsou představy kupujících o získání hypotéky, mírně řečeno, zkreslené a může se stát, že se k ní nedostanou. Již nadějný obchod tak tímto ztroskotá. Úkolem makléře je vyvinout maximální snahu společně se zájemci o zajištění jistého a prověřeného způsobu financování, které obě strany přivede k podpisu smlouvy.
Pozn. Kalkulačky na internetu klientům bohužel hypotéku neschválí. Předejděte tak zbytečnému zklamání.
8/Převod nemovitosti , smlouvy, katastr…
…takže prohlídky a financování je za námi a je potřeba nemovitost bezpečně a hladce převést na kupující. Velmi zásadním bodem je kvalitně připravená a pro obě strany vyvážená smlouva, která se společně s návrhem na vklad předá prostřednictvím makléře na příslušný katastrální úřad k zahájení vkladového řízení. Zde je potom v předepsané lhůtě zkontrolována a povolena se zápisem vlastnictví na kupující.
Pozn. Smlouvy stažené z internetu opravdu nejsou dobrým a kvalitním pomocníkem.
9/Daně…
… dnešním standardem služeb profesionálního makléře je příprava daňového přiznání a poradenství s odvedením daně z nabytí nemovitosti z kupní ceny. Daň z nabytí nemovitosti dnes po změně v osobě poplatníka pro kupující přestavuje náklad ve výši 4% z ceny nemovitosti a je potřeba ji uhradit v časové lhůtě stanovené zákonem.
Pozn. Mí klienti velmi oceňují pomoc při daňové problematice. Ušetří tímto s pomocí makléře čas, zbytečné cesty na úřad a někdy i finance na pokutách.
10/Předání nemovitosti, stěhování, přepis energií…
… aby původní majitel ukončil užívání nemovitosti „s čitým štítem“ a nový začal užívat nemovitost tzv. čistou, je potřeba zapsat stavy odběrných míst, tato přehlásit u dodavatelů a správce domu a předat také klíče k nemovitosti a příslušenství. K tomuto úkonu připravuji Předávací protokol. A co stěhování? Nově připravuji klientům službu pro zajištění přestěhování v rámci Přerova a blízkého okolí. Dalšími důležitými úkony jsou také pojištění nové nemovitosti a přehlášení energií u dodavatelů.
Pozn. O těchto i dalších otázkách se podrobněji zmíním v samostatných článcích na mém blogu. Věřím, že vám těchto několik bodů pomůže se v procesu realitní transakce alespoň trochu zorientovat a samozřejmě budu rád, pokud si zvolíte pro realizaci svého realitního obchodu mou osobu a budu moci Vám tyto body ukázat v praxi a pomoci Vám tak k úspěšné a bezpečné realizaci Vašeho záměru.
Pokud se Vám článek líbil, budu rád za jeho sdílení Vašim příbuzným známým a kamarádům. A nezapomeňte, že poskytuji osobní konzultaci k Vaší nemovitosti
ZDARMA.
Alexandr Beták - osobní realitní makléř